Aktualności


Rady dla rodziców na nie - zwykły czas, czyli jak pomóc dzieciom przetrwać epidemię

31/03/2020

Jak pomóc dzieciom przetrwać epidemię radzi  psycholog Małgorzata Śnieg


Wszyscy mamy trudności z odnalezieniem się czasie epidemii. Odczuwamy lęk, niepewność, strach. Dla dzieci jest to szczególnie stresującą sytuacja. Odwołane lekcje, zakaz wychodzenia z domu, brak spotkań z kolegami. Jako rodzice możemy dać im wsparcie i  zmniejszyć poczucie zagrożenia, możemy dać przede wszystkim naszą miłość.


Kilka rad co robić, aby było nam łatwiej:


1. Rodzicu bądź  spokojny. Po pierwsze zadbaj o siebie, o swój stan emocjonalny. Zestresowany, przelękniony dorosły wysyła do dziecka informacje, że jest bardzo niebezpiecznie i przekazuje cały swój niepokój najbliższym.  Dziecko jak radar wychwytuje nasze nastroje. Oczywiście my dorośli też jesteśmy zaniepokojeni sytuacją związaną z COVID-19. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Zadbaj więc według zasad obowiązujących w samolocie przy zagrożeniu  : „najpierw załóż maskę tlenową sobie, potem dziecku”. Ty musisz mieć siły, spokój, aby dać ją swoim pociechom.

2. Spokojnie rozmawiaj z dzieckiem o koronawirusie. Dowiedz się co dziecko już wie o wirusie. Uzupełnij jego wiadomości, odpowiadaj na pytania,  stosownie do wieku dziecka. Jeśli sam czegoś nie wiesz poszukajcie wspólnie informacji. Ważne, aby powiedzieć dzieciom, że możliwe jest, że  ktoś z Was w pewnym momencie może mieć objawy, które często są bardzo podobne do przeziębienia lub grypy. Ważne, aby dzieci mówiły nam o swoich obawach, ale także o tym, że fizycznie źle się czują, bo wtedy szybciej można pomóc. Poinformujmy, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży, że wiele objawów COVID-19 można leczyć. Przypominaj że dbając o bezpieczeństwo własne i naszych bliskich powinniśmy: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

3. Zadbaj o stały rytm dnia. Dzieci czują się bardziej bezpiecznie gdy mają uporządkowany dzień, gdy wiedzą co nastąpi po sobie. Stałe pory snu, jedzenia,  zabawy, odpoczynku i nauki. O to musimy zadbać my rodzice. Warto byłoby z dzieckiem stworzyć harmonogram uwzględniający  najważniejsze punkty dnia, w tym WAŻNY czas na bycie z rodzicem!!!

4. Pozwól dzieciom okazywać emocje.  Dzieci tęsknią za spotkaniami ze znajomymi, za zajęciami sportowymi, za tym wszystkim w czym uczestniczyły na co dzień. Pozwólmy im odczuwać smutek, złość. Wspierajmy i okazujmy zrozumienie. Gdy nie wiemy jak to zrobić po prostu bądźmy empatyczni, chciejmy po prostu być z dzieckiem, wysłuchać przytulić.

5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu. Gdy doświadczamy trudnych emocji ważne jest oprócz rozmów o naszych emocjach, stworzenie możliwości by je odreagować, np. przez zabawę, rozrywkę. To pozwoli zdystansować się od ponurych myśli i trudnych emocji. Mogą to być zabawy ruchowe ćwiczenia gimnastyczne z instruktorami z Internetu, wspólne gotowanie, gry, planszowe, wspólne czytanie książek czy oglądanie filmów i programów edukacyjnych. Nastolatkom warto dać więcej swobody jeśli chodzi o korzystanie z mediów elektronicznych, ale pamiętajmy że nie powinien on być nieograniczony. Ilość czasu na korzystanie z mediów warto uwzględnić w harmonogramie dnia.

Bajki dla dzieci:


1. "Zostań w domu" Karolina Piotrowska

  • https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d


2. "Cześć jestem wirus kuzyn grypy i przeziębienia." Manuela Molina Cruz

  • https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_1325b26f2d954d108cbc769afedcadd3.pdf


3. "Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie" . Bajki Cioci Doroci. Dorota Bródka

  • https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/8b/08/5e6f51705416d_z.pdf
WSTECZ