Solidarni z Ukraią
Aktualności

TERAPIA METODĄ WARNKEGO

05/02/2021

TERAPIA METODĄ WARNKEGO

Co to jest metoda Warnkego?

Jest to trening słuchowy, wzrokowy i motoryczny, którego zadaniem jest  oddziaływanie na zmysły wzroku, słuchu i motorykę ćwiczącego. Unikatowość tej metody wynika z zaangażowania pacjenta w trening (ćwiczący nie tylko słucha, ale także odpowiednio reaguje na występujące bodźce). Metoda Warnkego, dzięki kompleksowemu postępowaniu diagnostycznemu i indywidualnie dobranemu programowi treningowemu, pozwala dziecku na poprawę funkcjonowania w zakresie centralnego przetwarzania słuchowego, wzrokowego, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz słuchowo-ruchowej, a także w obszarze spostrzegania własnej motoryki i równowagi. Metoda Warnkego okazała się efektywna w terapii dysleksji rozwojowej u dzieci.

Do  kogo  skierowana jest metoda Warnkego ?

- dzieci w wieku szkolnym,
- młodzieży gimnazjalnej, licealistów, studentów,
- także dla osób z lekkim niedosłuchem, zaburzeniami mowy, dysleksja i inne,
- trening warto stosować jako metodę wspomagającą przy przygotowywaniu się do różnych egzaminów.

Jak działa ?

- poprawia koncentrację uwagi,
- zwiększa szybkość zapamiętywania, pojemność pamięci,
- usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,
- prowadzi do automatyzacji przetwarzania spostrzeżeń wzrokowych, słuchowych, zdolności motorycznych,
- podnosi poziom umiejętności czytania, pisania, mówienia; przyspiesza naukę tych umiejętności u dzieci                                                                

Badania naukowe dowodzą, że w wyniku stosowania metody Warnkego następuje  poprawa funkcjonowania  w zakresie:

- słuchu fonemowego – różnicowania głosek  / fonemów,
- umiejętności dokonywania analizy struktury głoskowej / fonemowej par słów  bezsensownych, ich porównywania i abstrahowania głosek/fonemów,
- analizy oraz syntezy głoskowej / fonemowej,
- pamięci fonologicznej,
- integracji wzrokowo słuchowej, pamięci werbalnej długoterminowej, a także szybkiego,  automatycznego przypominania słów oraz podzielności uwagi.

Jeśli dziecko:

- ma trudności z czytaniem, myli głoski podobne brzmieniowo, takie jak p-b, k-g, s-z lub podobne pod względem wyglądu takie jak: p-d, b-d, p-b, g-p.
- ma problemy z pisaniem, często robi błędy ortograficzne, nie trzyma się liniatury,
- przejawia trudności w skupieniu uwagi, łatwo się rozprasza, sprawia wrażenie „marzyciela”,
- wolno pracuje, długo odrabia lekcje,
- ma problem ze streszczeniem przeczytanego tekstu,
- ma trudności z podsumowywaniem, przedstawianiem w skrócie,
- przejawia problemy z rozumieniem poleceń nauczycieli, szczególnie w sytuacji hałasu panującego w klasie,
- ma trudności z odpowiednim rozplanowaniem czasu, materiałów, zadań

to jest to metoda dla niego !

Wstecz